افزایش سرمایه (بخش اول)
۱۱ آبان ۱۴۰۰

قیمت سهام شرکت پس از افزایش سرمایه، دستخوش تغییر می شود. این که افزایش سرمایه شرکت از چه روشی انجام شود، اثرات متفاوتی در این تغییرات قیمت دارد.

نکته*:افزایش سرمایه به شرکت ها کمک می کند تا دارای اعتبار بیشتری شوند و بتوانند تا وام با مبالغ بالاتری بگیرن

افزایش سرمایه

افزایش سرمایه از محل سود انباشته

طبق قانون تجارت شرکت ها موظف هستند سالیانه درصدی از سود خود را نزد خود نگهداری کنند. این سود در حسابی تحت عنوان سود انباشته در صورت های مالی شرکت ثبت می شود.

در مواقعی که شرکت سود انباشته مناسبی دارد، تصمیم می گیرد که افزایش سرمایه خود را از این روش انجام بدهد و با این کار منابع جدید مورد نیاز خود را تامین کند.

پس در روش سود انباشته عملا جریان نقدینگی جدید به شرکت وارد نمی شود.

پس به دلیل اینکه سهامداران پولی برای سهام جدید خود پرداخت نمی کنند به سهامی که به این روش به سهامدار تعلق می گیرد، سهام جایزه هم گفته می شود.

در روش سود انباشته درصد مالکیت شما در شرکت تغییری پیدا نمی کند. یعنی به همان نسبت که سرمایه شرکت زیاد می شود تعداد سهام شما نیز افزایش پیدا می کند.

از نظر تئوریک میزان دارایی شما نیز تغییری نمی کند، یعنی به همان نسبت که تعداد سهام شما زیاد می شود قیمت سهام کاهش پیدا می کند.

مثال( روش سودانباشته)

فرض کنید قیمت سهام شرکتی ۲۰۰۰ ریال است و این شرکت از محل سود انباشته ۴۰ درصد افزایش سرمایه میدهد. طبق فرمول، قیمت هر سهم جدید به صورت زیرمحاسبه خواهد شد:

X=40/100=0.4 ریال۱۴۲۸٫۵=۰٫۴+۱/۲۰۰۰=قیمت سهم پس از افزایش سرمایه

همانطور که مشاهده می کنید اگر مثلا شما قبل از افزایش سرمایه ۱۰۰۰ سهم ۲۰۰۰ ریالی داشتید پس از آن ۱۴۰۰ سهم ۱۴۲۸ ریالی دارید که مجموع دارایی شما در این ۲ حالت یکی می شود.

مزایاافزایش سرمایه از سود انباشته:

1.افزایش تعداد سهام شما:

در واقع تعداد سهامی به عنوان سهام جایزه به شما تعلق می‌گیرد. همین موضوع، یکی از مهم‌ترین مزایای افزایش سرمایه از محل سود انباشته است. کسانی که تازه با مبحث افزایش سرمایه آشنا شده باشند، به سرعت به دنبال خرید این سهام‌ها خواهند رفت. اما در واقع بصورت ارزش سهامی، تغییری در پرتفوی شما به وجود نخواهد آورد و بر همان مبنا، قیمت هر سهم نیز کاهش خواهد یافت.

2.اطمینان شما از سودده بودن شرکت:

طبیعتا، شرکت باید در طی یک مدت زمان معینی، از فروش محصولات یا از سود غیر عملیاتی، انباشته سودی را کسب کند. سپس این سود انباشته را تحت عنوان افزایش سرمایه به سهامداران ارائه می‌دهد.

3.کمک به سودسازی شرکت در میان مدت و بلند مدت:

مزایای دیگر این نوع افزایش سرمایه این است که، شرکت در واقع خیال سهامدار را راحت می‌کند که در میان مدت و بلند مدت، اگر اتفاق خاصی نیفتد، سودآوری شرکت تکرار خواهد شد و یک فاکتور بنیادی مهم در تحلیل سهم به حساب میاید.

4.تسریع در طرح‌های توسعه‌ای شرکت مانند راه اندازی خط تولید جدید و در نهایت افزایش تولید و سود شرکت

5.عدم نیاز به پرداخت مبلغی برای سهام جایزه:

همانطور که می‌دانید، افزایش سرمایه از محل سود انباشته، نیازی به پرداخت پول ندارد تا سهام در اختیار شما قرار بگیرد.

معایب افزایش سرمایه از سود انباشته:

1.قفل بودن درصدی از دارایی برای مدت معمولا یک الی دوماه:

یکی از مهم‌ترین ریسک‌های خرید سهام‌هایی که افزایش سرمایه از سود انباشته دارند، قفل شدن دارایی شما به میزان درصد افزایش سرمایه است. در واقع شما باید به مدت حداقل 2 ماه به پول خود نیاز نداشته باشید تا با آرامش خاطر سهام را خریداری کنید.

2.ریزش قیمت سهام پس از آزاد شدن دارایی قفل شده:

همانطور که گفته شد، بخشی از دارایی قفل خواهد شد و شما قادر به معامله آن نیستید، اما زمانی که دارایی شما پس از دو ماه قابل فروش قرار بگیرد، عرضه زیادی از سمت سهامداران شکل خواهد گرفت که ممکن است باز هم قادر به فروش سهام خود نباشید و هر روز از ارزش آن کم و کمتر شود.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

در این روش از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، شرکت دارایی های ثابت مشهود خود را نظیر زمین، ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات، سرمایه گذاری ها و … را مورد تجدید ارزیابی قرار می دهند.

با این کار ارزش دارایی های شرکت در ترازنامه به روز می شود. در نتیجه از آنجایی که معادله حسابداری در ترازنامه باید برقرار باقی بماند و بدهی های شرکت نیز تغییری نکرده،

سرمایه شرکت باید افزایش پیدا بکند تا این معادله برقرار بماند.

در این روش نیز پولی به شرکت وارد نمی شود و فقط یک عملیات حسابداری در صورتهای مالی شرکت رخ می دهد.

در این روش نیز به همان مقدار که تعداد سهام شما افزایش پیدا می کند قیمت آن کاهش پیدا می کند، در نتیجه تغییری در دارایی شما رخ نمی دهد

مزایای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی

گروه دیگری از افزایش سرمایه‌ها که معمولا در زمانی که بازار صعودی است، بسیار پرطرفدار هستند، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌هاست. در ادامه سعی شده است تا به اختصار، مزایا و معایب آن را بازگو کنیم. زمانی که شرکت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها میدهد، معمولا جزو شرکت‌های درجه سومی محسوب می‌شود، مگر اینکه واقعا زیان‌ده نباشد.

1.بهبود در صورت‌های مالی شرکت:

یکی از مزایای مهم افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها، بهبود در صورت‌های مالی شرکت است. به این صورت که برخی از شرکت‌ها با فروش املاک خود، می‌توانند از ضرر خارج شوند و به سود برسند. قطعا اگر شرکت بتواند روند سود سازی خود را حفظ کند، استقبال خوبی از این سهام‌ها خواهد شد.

2.به روز رسانی ارزش دارایی‌های شرکت

3.افزایش قدرت دریافت اعتبار

معایب افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی

همچنین معایب زیادی نیز در این افزایش سرمایه وجود دارد که لازم است آن‌ها را برایتان شرح دهیم.

1.عدم ورود نقدینگی به داخل شرکت:

در این نوع افزایش سرمایه، نقدینگی توسط سهامداران وارد شرکت نمی‌شود و شرکت تنها با فروش املاک و دارایی‌های خود، قادر خواهد بود تا ضررهای خود را جبران کند.

2.عدم تغییر ارزش ذاتی شرکت:

اگر قصد تحلیل بنیادی شرکت‌ها را بر اساس افزایش سرمایه را دارید، این نکته را مدنظر قرار دهید که هیچ اتفاقی در بنیان شرکت نخواهد افتاد و تنها بصورت موقت شرکت از ضرر خارج خواهد شد.

3.زمان‌بر بودن چرخه افزایش سرمایه ( یک الی دو ماه ) :

عیب دیگر این نوع افزایش سرمایه، این است که سیکل زمانی آن ممکن است بین 1 الی 2 ماه زمان ببرد . در آن زمان شما قادر نخواهید بود تا سهام خود را به فروش برسانید.

برای آشنایی هر چه بیشتر با موارد بیان شده در این مقاله، یادگیری انواع اصول بازارهای مالی و کسب اطلاعات و مشاوره دقیق در زمینه ی معامله گری با مشاوران بورس کست در ارتباط باشید.

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ورود / ثبت‌نام کنید.