همه چیز درباره‌ی کد به کد (قسمت اول)
۲۱ اسفند ۱۴۰۰

در بازار سرمایه روش‌های مختلفی جهت انتقال سهام به‌صورت عمده در نظر گرفته می‌شود. این روش‌ها شامل
1. کد به کد
2. معاملات بلوکی
3. معاملات عمده
در این مقاله قصد داریم انواع روش‌های کد به کد را بررسی کرده و در خصوص آن به‌صورت مفصل توضیحاتی در اختیار شما قرار دهیم، کد به کد یکی از روش‌هایی است که توسط افراد خاص و دارای سهام و نقدینگی بالا برای مقاصد خاص مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کد به کد

کد به کد چیست؟

زمانی که حجم زیادی از سهام یک شرکت به‌صورت نامتعارف در یک بازه کوتاه جابه‌جا می‌شود کد به کد صورت می‌گیرد به‌عبارت‌دیگر کد به کد به این معناست که فرد یا افرادی به‌صورت هم‌زمان اقدام به فروش کرده و با همان افراد یا اشخاص دیگری همان سهام را مجدداً خریداری می‌کنند. ویژگی بارز معاملات دارای کد به کد

  1. حجم سنگین
  2. قیمت ثابت و یکسان
  3. بازه‌ی زمانی کوتاه در بازار سرمایه با دودسته از معامله گران مواجه هستیم:
  4. معامله گران حقیقی که با کدهای حقیقی معامله می‌کنند.
  5. معامله گران حقوقی که علاوه بر معامله با کدهای حقوقی دارای چندین کد حقیقی نیز هستند. کد به کد هم توسط سهامداران حقیقی هم توسط سهامداران حقوقی انجام می‌شود که می‌تواند دلایلی مختلفی داشته باشد. دلایل کد به کد به شرح زیر هست:

چرا کد به کد اتفاق می‌افتد؟

همان‌طور که می‌دانید سهام‌داران عمده و بازیگران سهم تعیین‌کننده وضعیت روند قیمتی سهم هستند پس کد به کد می‌تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد: • جابجایی سهم برای شروع حرکت مثبت (قرارگیری در کف حمایتی مهم) یا حرکت منفی در سهم (قرارگیری در یک مقاومت سنگین). • ممکن است اخبار مثبت یا منفی در مورد سهم ردوبدل شده باشد که آینده سهم را تحت تأثیر قرار دهد و سهام‌داران خرد از آن بی‌اطلاع باشند. • فریب خریداران و فروشندگان و گمراهی آنان • تسویه‌حساب بدهی بین سهامداران عمده • انتقال مالکیت سهام در بازار خرده‌فروشی

هرکدام از دلایل بالا می‌تواند حاصل از یکی از انواع کد به کد زیر باشد.

انواع کد به کد

• حقیقی به حقوقی • حقیقی به حقیقی • حقوقی به حقوقی • حقوقی به حقیقی

کد به کد حقیقی به حقوقی

در کد به کد حقیقی به حقوقی درصد بالایی از فروش از طریق کدهای حقیقی و درصد بالایی از خرید توسط کدهای حقوقی انجام می‌شود. کد به کد حقیقی به حقوقی معمولاً در پایان یک‌روند صعودی اتفاق می‌افتد. غالباً پس از یک رالی مثبت و عموماً در پایان روند کدهای حقیقی، به دلیل عمق کم بازار امکان فروش درصد بالایی از سهام خود را ندارند. به همین دلیل با حقوقی‌های عمده هماهنگی کرده تا این سهام را در سقف قیمتی خریداری کنند. این اتفاق نشانه خوبی برای آینده سهم تلقی نمیگردد و به‌نوعی سیگنال فروش در سهم است.

کد به کد حقیقی به حقوقی

کد به کد حقوقی به حقوقی

در این نوع کد به کد، دو کد حقوقی سهام رابین خود با حجم بالا جابجا می‌کنند که در آن سهامداران حقیقی نقشی ندارند. برخی از دلایل این نوع کد به کد به شرح زیر است:

  1. شاخص سازی
  2. تابلوسازی سهم
  3. رد دیون
  4. فروش توافقی

کد به کد حقوقی به حقوقی

کد به کد حقیقی به حقیقی

در این نوع کد به کد همان‌طور که از آن نام آن پیداست جابجایی سهام یک شرکت بین دو شخص حقیقی با حجم بالا صورت می‌گیرد که در آن اشخاص حقوقی نقشی ندارند. در این نوع کد به کد علاوه بر مناطق حمایت و مقاومت سهم نسبت قدرت خریدار به فروشنده هم اهمیت پیدا می‌کند.

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ورود / ثبت‌نام کنید.