گام نخست سرمایه گذاری در بورس چیست؟
۲۶ مرداد ۱۴۰۰

برخی تصور می‌ کنند که تنها افراد متخصص و یا ریسک پذیر می‏ توانند در بازار بورس سرمایه گذاری کنند اما برخلاف این تصور، افرادی که تخصص کافی در این زمینه ندارند یا افرادی که ریسک پذیری پایینی دارند نیز می توانند از طرق مختلف به سرمایه گذاری بپردازند. به طور مثال این افراد می توانند از خدمات شرکت‎ های مشاور سرمایه‎ گذاری یا سبدگردانی ها یا از صندوق های سرمایه گذاری بهره ببرند.

پاسخ به این پرسش پرتکرار که اولین گام برای سرمایه گذاری در بورس چیست و برای سرمایه گذاری در بورس باید از کجا شروع کنیم حائز اهمیت است:

دو مرحله اساسی در شروع سرمایه گذاری در بورس در پیش روی شما خواهد بود:

یک مرحله، آشنایی با مفاهیم بازار سرمایه و تعاریف اصطلاحات پرکاربرد، بخش های مختلف بازار بورس، آموزش و مشاوره برای شروع به معامله در این بازار است که سعی شده در بخش های مختلف وبلاگ بورس کست به صورت کامل توضیح داده شود، مرحله دیگر که در ذیل تعریف شده است دریافت کدبورسی و حساب کاربری می باشد.

از چه طریق می توان در بازار سرمایه وارد شد و خرید و فروش انجام داد؟

قدم اول: دریافت کدبورسی با ثبت نام در “سامانه سجام

اولین قدم برای سرمایه گذاری در بورس دریافت کدبورسی یا کد سهامداریست، کد بورسی مانند کد ملی یک شناسه منحصر بفرد است که در بازار سرمایه هر شخص با این شناسه، شناخته می شود. کسانی که می خواهند برای اولین بار در بورس سرمایه گذاری کنند، برای تایید مشخصات و دریافت کد بورسی خود می بایست ابتدا در سامانه سجام ثبت نام کنند.

برای ثبت نام در سامانه "سجام"کافیست وارد سایت رسمی آن شده و روی گزینه “ثبت نام در سامانه سجام” کلیک کرده و مشخصات خود را وارد کنید. این سامانه برای هر شخص یک کد رهگیری صادر کرده که می بایست با در دست داشتن این کد رهگیری و شناسنامه و کارت ملی به نزدیکترین دفاتر پیشخوان مراجعه کرده یا از طریق نرم افزارهای تهیه شده به صورت غیرحضوری احراز هویت کنید. پس از احراز هویت، فرایند ثبت نام در سامانه سجام تکمیل شده و کد بورسی شخص صادر می شود.

قدم دوم: مراجعه به “کارگزاری“ و دریافت حساب کاربری

برخلاف تصور عمومی، برای سرمایه‌گذاری در بورس نیاز به مراجعه به تالار بورس نبوده و برای خرید و فروش سهام و اوراق بهادار در بورس تنها باید به کارگزاران بورس مراجعه شود.

کارگزاری های بورسی دفاتر معتبر و مورد تایید سازمان بورس هستند که با دریافت مبلغ اندکی کارمزد توسط افرادی آگاه، خبـره و مورد اعتماد اداره شده و به ارائه خدمات در زمینه خرید و فروش سهام و اوراق بهادار می پردازند، این کارگزاران برای ایجاد امکان معامله برای کاربران خود از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوزهای لازمه را کسب می کنند و این سازمان فعالیت آنها را کاملا زیر نظر دارد، به همین جهت سرمایه گذاران و سهامداران می توانند با اطمینان و اعتماد کامل از خدمات کارگزاری های معتبر استفاده ببرند. دفاتر کارگزاری ها در بیشتر شهرهای کشور مستقر بوده و همچنین می توان به صورتغیرحضوری در کارگزاری ها ثبت نام کرده و حساب کاربری خود را فعال کنید. ** ا**طلاعات کارگزاران بورس، در پایگاه اینترنتی سازمان بورس و اوراق بهادار موجود است.

پس از دریافت کدبورسی از سامانه سجام و فعال سازی حساب کاربری از طریق یک کارگزاری می توان از طریق وبسایت یا نرم افزار موبایلی که توسط کارگزاری طراحی و معرفی شده است مستقیما به هسته مرکزی معاملات بورس متصل شد و با استفاده از پنل معاملاتی آنلاین کارگزاری در روزهای کاری از شنبه تا 4شنبه ساعت 8:45 تا 12:30 به صورت آنلاین اقدام به معامله سهام و اوراق بهادار کنید.

تا قبل از آشنایی کامل با بورس می توانید از خدمات شرکت های معتبر سبدگردانی استفاده کنید. تا به مرور با کسب مهارت کافی در زمینه معاملات به بازدهی هرچه بیشتر در بازار سرمایه دست یابید.

می توانید از آموزش و مشاوره های بورس کست برای یادگیری نحوه انجام معامله و کارکردن با انواع وبسایت و پنل های معاملاتی، استفاده کنید.

نظرات کاربران

زینب عزیزخانی
درود ممنون از اطلاعات خوبتون خیلی مفید بود لطفا در صورت امکان تعاریف مفاهیم بنیادی در بورس رو هم روی وبلاگتون قرار بدین
۱۴۰۰-۰۵-۲۶ ۱۶:۴۲:۴۲
فروغ فرزام
لطفا آموزش های بیشتری بگذارید ممنون
۱۴۰۰-۰۵-۲۶ ۱۶:۳۹:۵۰

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ورود / ثبت‌نام کنید.