آشنایی با الگوی ساعت
۱۳ بهمن ۱۴۰۰

در علم تابلوخوانی ابزار هایی وجود دارد که امکان پیش بینی روند آتی قیمت سهم را میسر می کند. الگوی ساعت یکی ازجذاب ترین ابزارهایی است که افراد در تابلوخوانی جهت بررسی رفتار و روند سهم از آن استفاده می کنند که می تواند اطلاعات مهم و مفیدی از فردای معاملاتی سهم به ما بدهد. برای آشنایی با الگوی ساعت نیاز است برخی مفاهیم تابلوخوانی مرتبط با این الگو را مجددا مرور کنیم یکی از این مفاهیم مفهوم و نحوه ی محاسبه ی قیمت پایانی و آخرین معامله است.

الگوی ساعت در بورس چیست

آشنایی با قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی

برای درک بهتر الگوی ساعت در ابتدا لازم است با مفهوم قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی آشنا شویم:

قیمت آخرین معامله:

آخرین قیمتی است که نماد در آن قیمت معامله می شود. این قیمت دائما در طول بازار بسته به عرضه و تقاضای قیمتی در حال تغییر است.

قیمت پایانی معامله:

این قیمت از میانگین وزنی قیمتی معاملات امروز به دست می آید. در محاسبه این قیمت پارامتری به نام حجم مبنا نیز دخیل است. تا زمانی که حجم معاملاتی سهم کمتر از حجم مبنا باشد قیمت سهم در نسبت حجم معامله تقسیم بر حجم مبنا ضرب می شود. اما زمانی که حجم معامله بیش از حجم مبنا باشد این نسبت برابر یک می شود(یعنی تاثیری در قیمت پایانی سهم ندارد).

قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی

الگوی ساعت چیست؟

گاها پیش می آید سهام در طول روز در قیمت پایین معامله می شود بعد بر اثر گزارش، خبر، اطلاعات و موضع مثبت که برای سهم پیش می آید استقبال از سهم بیشتر می شود. این موضوع باعث می شود قیمت سهم در بازه ی قیمتی مجاز در طول روز نوسان هایی داشته باشد بسته به محتوای گزارش یا خبر و یا هر علت دیگر این نوسان می تواند به سمت در صدهای مثبت یا منفی پیش رود. فرض کنید قیمت پایانی سهم پایین تر از قیمت آخرین معامله است یعنی حجم بالای معاملاتی روز جاری سهم حوالی قیمت پایانی انجام شده است. حال اگر به هر دلیلی در انتهای بازار اقبال بر روی سهم زیاد شده و باعث رشد قیمتی سهم شود ونماد مشکوک به تشکیل الگوی ساعت می شود.

الگوی ساعت می تواند به صورت صعودی یا نزولی تشکیل شود. شرایط تشکیل هرکدام از این الگوها را به صورت مجزا توضیح می دهیم.

شرایط تشکیل الگوی ساعت صعودی

چهار پارامتر اصلی تشکیل الگوی ساعت به صورت زیر می باشد:

1.اختلاف قیمت آخرین معامله از قیمت پایانی:

اصلی ترین مشخصه تشکیل الگوی ساعت اختلاف قیمت آخرین معامله از قیمت پایانی بیش از ۳٪ باشد. توجه داشته باشید که این اختلاف قیمت می باید در بازه ی زمانی نیم ساعت پایانی معاملات شکل بگیرد. دقت داشته باشید الگوی ساعتی معتبر است که روند افزایش قیمت در طول بازار صعودی باشد و افت قیمت نداشته باشیم، یعنی آخرین قیمت سهم برابر با بالاترین قیمت سهم در طی روز باشد.

2.حجم معامله:

در بازه ی زمانی نیم ساعت پایانی معاملات (که افزایش قیمت ۳ درصدی آخرین معامله از قیمت پایانی شکل می گیرد) باید حجم معامله روند صعودی نسبت به تایم های قبل داشته باشد. به بیان ساده تر افزایش قیمت 3 درصدی سهم در پایان معاملات نباید حاصل از چند معامله با حجم کم باشد. همچنین اگرحجم معامله بتواند از میانگین حجم معاملات هفتگی و ماهانه بیشتر باشد الگوی ساعت ار اعتبار بیشتری برخوردار است.

3.افزایش سرانه خرید:

سرانه خرید سهم در نیم ساعت پایانی نسبت به مدت زمان مشابه درزمان های قبلی همان روز روند افزایشی داشته باشد همچنین اگراز ماکزیمم سرانه خرید خود و سرانه خرید بازاردر آن روز بیشتر باشد الگوی ساعت تشکیل شده از اعتبار بیشتری برخوردار است.

4.افزایش قدرت خریدار:

قدرت خرید سهم در نیم ساعت پایانی نسبت به مدت زمان مشابه درزمان های قبلی همان روز روند افزایشی داشته باشد. نکته حائز اهمیت این است که نسبت خریدار به فروشنده (قدرت خریدار سهم می باید بالاتر از یک باشد ). همچنین اگراز ماکزیمم قدرت خرید خود وقدرت خرید بازاردر آن روز بیشتر باشد الگوی ساعت تشکیل شده از اعتبار بیشتری برخوردار است. (تعریف قدرت خریدار: میانگین حجم خرید حقیقی تقسیم بر میانگین حجم فروش حقیقی).

الگوی ساعت صعودی

تابلوی شرکت بیمه میهن با نماد میهن را مشاهده می کنید که درصد قیمت آخرین معامله (4.99٪) و درصد قیمت پایانی (1.07٪) می باشد در این نماد حجم مبنای سهم 6.993.000 برگ سهم است که در تاریخ 09/11/1400 به میزان 13 میلیون 39 هزار برگ سهم معامله شده است (یعنی حدود 2 برابر حجم مبنا ). با اختلاف بیش از 3 درصدی قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی و همچنین پر شدن حجم مبنای سهم و با توجه به اینکه نسبت قدرت خریدار 1.2 است (بیشتر از یک) می توان به این نتیجه رسید که الگوی ساعت در نیم ساعت پایانی اتفاق افتاده است . نکته مهم : اگر در نیم ساعت پایانی بازار قیمت آخرین معامله سهمی بیش از ۳٪ بالاتر از قیمت پایانی آن باشد به احتمال زیاد (نه بصورت قطعی) روز معاملاتی بعد سهم صف خرید است.

شرایط تشکیل الگوی ساعت نزولی

چهار پارامتر اصلی برای تشکیل الگوی ساعت نزولی معتبر به صورت زیر می باشد:

1. اختلاف قیمت آخرین معامله از قیمت پایانی:

اصلی ترین مشخصه تشکیل الگوی ساعت نزولی اختلاف قیمت پایانی از قیمت آخرین معامله بیش از ۳٪ باشد. توجه داشته باشید که این اختلاف قیمت می باید در بازه ی زمانی نیم ساعت پایانی معاملات شکل بگیرد.

2.حجم معامله:

در بازه ی زمانی نیم ساعت پایانی معاملات (که افزایش قیمت3 درصدی قیمت پایانی از قیمت آخرین معامله شکل می گیرد) حجم معامله روند صعودی نسبت به تایم های قبل داشته باشد.

3.کاهش سرانه خرید:

سرانه خرید سهم در نیم ساعت پایانی نسبت به مدت زمان مشابه درزمان های قبلی همان روز روند کاهشی داشته باشد همچنین اگراز ماکزیمم سرانه خرید خود و سرانه خرید بازاردر آن روز کمتر باشد الگوی ساعت نزولی تشکیل شده از اعتبار بیشتری برخوردار است.

4.کاهش قدرت خریدار:

قدرت خرید سهم در نیم ساعت پایانی نسبت به مدت زمان مشابه درزمان های قبلی همان روز روند نزولی داشته باشد. نکته حائز اهمیت این است که نسبت خریدار به فروشنده به زیر یک کاهش می یابدو قدرت فروشنده بیشتر است.(تعریف قدرت خریدار: میانگین حجم خرید حقیقی تقسیم بر میانگین حجم فروش حقیقی). نکته مهم:اگر در نیم ساعت پایانی بازار قیمت آخرین معامله سهمی بیش از۳٪ پایین تر از قیمت پایانی باشد به احتمال قوی (نه بصورت قطعی ) سهم فردا منفی است .

استثنا در اختلاف قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی:

برای تشکیل الگوی ساعت صعودی می باید سهم آزادانه و به صورت روان در حال معامله باشد و بیشتر از حجم مبنا معامله شود و قیمت آخرین معامله از قیمت پایانی بالاتر باشد و همچنین سهم از ابتدای بازار قفل در صف خرید یا صف فروش نباشد زیرا در این صورت نمی توان به آن الگوی ساعت گفت. برای تشکیل الگوی ساعت نزولی می باید سهم آزادانه و به صورت روان در حال معامله باشد و بیشتر از حجم مبنا معامله شود و قیمت آخرین معامله از قیمت پایانی کمتر باشد و همچنین سهم از ابتدای بازار قفل در صف فروش نباشد زیرا در این صورت نمی توان به آن الگوی ساعت نزولی گفت. استثنا:زمانی که سهم از ابتدای بازار صف خرید و یا صف فروش باشد و حجم مبنا پر نشود قیمت پایانی بالا نمی آید به آن الگوی ساعت نمی گوییم.

استثنا در الگوی ساعت

همانطور که در تابلوی شرکت درخشان تهران با نماد پدرخش مشاهده می کنید این نماد از ابتدای بازار صف خرید بوده و قیمت آخرین معامله 4.93% و قیمت پایانی 0.87٪ می باشد با توجه به اختلاف قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی الگوی ساعت تشکیل نشده است زیرا سهم به اندازه حجم مبنا هم معامله نشده است علت اختلاف قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی معامله نشدن سهم به اندازه حجم مبنا است .

نظرات کاربران

حامد پوسانه
عالی بود
۱۴۰۲-۰۴-۱۶ ۱۱:۴۲:۴۲

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ورود / ثبت‌نام کنید.