کارمزد معاملات
۰۳ آذر ۱۴۰۰

با توجه به اینکه به تازگی ورود به بورس و سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه بسیار در بین عموم جای پیدا کرده است آشنایی با مفاهیم سرمایه گذاری و آشنایی با بازار بورس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با ورود به بازار بورس و ثبت نام در کارگزاری می توانیم سهام شرکت های بورسی را مورد خرید و فروش قرار دهیم و از این طریق سودی را کسب کنیم.
یکی از مفاهیم مهمی که باید با در نظر گرفتن آن خرید و فروش را مورد بررسی قرار داد محاسبه کارمزد خرید و فروش می باشد. در این مقاله به تشریح و تعریف کارمزد پرداخته شده است.
شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی قصد دارید سهامی را خریداری کنید آیا علاوه بر مبلغ مورد نیاز برای خرید سهام باید هزینه دیگری هم بپردازید یا نه؟وقتی سهام خود را می فروشیم چطور؟
پاسخ سوال مثبت است چون سرمایه گذار برای خرید و فروش سهام و سایر انواع اوراق بهادار در بورس باید کارمزد بپردازد، این کارمزد که مبلغ آن بسیار اندک است از سوی متولیان بازار سرمایه صرف اداره و توسعه مستمر این بازار می شود.

کارمزد معاملات

کارمزد چیست؟

کارمزد عبارتند از هزینه خدماتی که بخاطر ارائه مشاوره در زمینه سرمایه گذاری، مدیریت خرید و فروش اوراق بهادار یا حتی براساس تراکنش های بانکی دریافت می شود. این هزینه معمولا به مشاوره سرمایه گذاری، بانک ها و نهاد های مختلف و کارگزاران پرداخت می شود و در مقابل خدماتی دریافت می گردد.

مقدار کارمزد در خرید و فروش محاسبه شده و از حساب ما کسر می شود؛ یعنی زمانی که یک سهمی را خریداری می کنیم باید کارمزد آن سهم را کنار گذاشته باشیم،

بطور مثال کارمزد یک سهم در زمان خرید حدودا 0.003712و در زمان فروش حدودا 0.012512% می باشد به عبارت ساده تر زمانی که سهمی را خریداری می کنید باید هزینه آن سهم بعلاوه 0.003712 درصد را کنار گذاشته و همچنین هنگامی که سهمی را می فروشید از مبلغ آن 0.012512 درصد کسر شده و به حساب شما در کارگزاری واریز می شود. در زمان خرید مالیاتی پرداخت نمی کنیم ولی در زمان فروش جمعا حدودا 1.5 درصد پرداخت می گرددکه شامل مالیات هم می شود؛ پس زمانی که سهمی را خریداری می کنیم برای اینکه نقطه سر به سر (نقطه ای که نه سود کردیم نه ضرر) بدست آید باید از کل مبلغ حدودا 1.5 درصد کسر شود.

البته به تازگی سازمان بورس اوراق بهادار تغییراتی در درصد کارمزد خرید و فروش لحاظ کرده است که در ادامه در این باره توضیح داده می شود.

کارمزد خرید و فروش اوراق بهادار در بورس چگونه محاسبه می شود؟

کارمزد خرید سهام

کارمزد خرید سهام حدود 0.49% می باشد.

بطور مثال فرض کنید 1000 سهم شرکت الف را به قیمت هر سهم 150 تومان خریداری کنید در این صورت جمع کل مبلغ مورد نیاز برای خرید سهام 150000 تومان باشد و با توجه به اینکه کارمزد خرید سهام 0.49% می باشد باید حدودا 735 تومان به عنوان کارمزد برای خرید سهام مورد نظر بپردازیم.

1000*150=150000

150000*0.0049=735

کارمزد و مالیات فروش سهم

کارمزد فروش سهام0.53% مبلغ معامله می باشد

در فروش سهام علاوه بر کارمزد 0.50% مالیات از فروشنده سهام دریافت می شود که جمع این دو حدودا 1.03 درصد خواهد بود.

مانند مثال قبلی فرض کنیم 1000 سهم شرکت الف را به قیمت هر سهم 150 تومان بفروش رسانیم در اینصورت جمع کل مبلغ مورد نیاز برای فروش سهام 160 هزار تومان است، با توجه به اینکه کارمزد فروش سهام حدودا 0.53% درصد و مالیات فروش هم برابر 0.50% مالیات می باشد (بصورت جمع کل 1.03 %) باید مبلغی برابر با 1.545 تومان بپردازید.

1000*150=150000

150000*1.03%=1.54500

کارمزد خرید و فروش اوراق مشارکت و اوراق اجاره

کارمزد خرید و فروش اوراق مشارکت و اوراق اجاره در بورس حدودا 0/0015می باشد.

البته برخلاف سهام فروش این اوراق مشمول پرداخت مالیات نمی شود، به عنوان مثال اگر شما قصد داشتید 150 هزار تومان اوراق مشارکت خریده یا بفروشید فقط باید 225 تومان به عنوان کارمزد بپردازید

150000*0.0015=225

چون همانطور که ملاحظه می کنید کارمزد مالیات خرید و فروش سهام و سایر انواع اوراق بهادار در بورس بسیار اندک است و همین موضوع یکی از مزیت های بورس در مقایسه با سایر بازارهای سرمایه گذاری به شمار می آید.

قانون سقف نرخ کارمزد

اخیرا به منظور کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، تشویق افراد به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و حفظ حقوق و منافع سرمایه‌گذاران، سازمان بورس اوراق بهادار قانون جدیدی تصویب کرده است

طبق این قانون سقف نرخ کارمزد خرید‌و‌فروش سهام شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، مدیریت فناوری بورس تهران، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت‌های کارگزاری از معاملات "سهام" و "حق تقدم سهام" به میزان ۲۰ درصد با رعایت حداکثر سقف ریالی مصوب در هر معامله، کاهش یافته است. جدول زیر مقدار کارمزد، پیش از تصویب قانون جدید است.

قانون سقف نرخ کارمزد(کارمزد معاملات پیش از اعمال قانون جدید)

با تصویب قانون جدید میزان کارمزد تغییر کرده است

یعنی اگر قبلا برای خرید سهمی حدود ۰.۴۶۴ درصد از ارزش معامله را به‌عنوان کارمزد پرداخت می‌کردیم، الان ۲۰ درصد از این مقدار کاسته شده و کارمزد خرید به ۰.۳۷۱۲ درصد رسیده است. مجموع کارمزد‌های فروش قبلا برابر با ۰.۰۰۹۷۵ بود اما الان به ۰.۰۰۸۸ در بازار بورس کاهش پیدا کرده است. ممکن است الان با خود بپرسید ۰.۰۰۸۸، ۲۰ درصد کمتر از۰.۰۰۹۷۵ نیست، پس چطور امکان دارد که کارمزد فروش ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده باشد. نکته اینجاست که با کاهش ۲۰ درصدی کارمزدها مقدار مالیات تغییر نکرده و همان ۰.۵ درصد باقی مانده است.

برای آشنایی هرچه بیشتر با مفهوم و مبالغ کارمزد می توانید با مشاوران بورس کست در ارتباط باشید.

کارمزد معاملات بعد از اعمال قانون جدید

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ورود / ثبت‌نام کنید.