همه‌چیز درباره‌ی کد به کد (قسمت دوم)
۲۳ اسفند ۱۴۰۰

در این مقاله قصد داریم یکی دیگر از انواع روش‌های کد به کد را بررسی کرده و در خصوص آن به‌صورت مفصل توضیحاتی در اختیار شما قرار دهیم، کد به کد حقوقی به حقیقی یکی از روش‌هایی است که توسط افراد خاص و دارای سهام و نقدینگی بالا برای مقاصد خاص مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کد به کد حقوقی به حقیقی

در این نوع کد به کد درصد بالایی از فروش متعلق به حقوقی و درصد بالایی (این در صد عموماً بیش از 50% معاملات است) از خرید متعلق به حقیقی‌ها هست. در کد به کد حقوقی به حقیقی می‌باید:

  1. حجم زیادی از فروش متعلق به حقوقی باشد
  2. سرانه خرید کد حقیقی بالا باشد
  3. قدرت خریدار حقیقی بالا باشد

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید حدود 8 میلیون برگ سهم (65%) متعلق به فروش حقوقی، در طرف مقابل 11 میلیون 684 هزار برگ سهم (96%) متعلق به خرید حقیقی‌هاست که تائید کننده مورد اول نیز هست.

با محاسبه سرانه خرید حقیقی می‌توان دریافت که:

سرانه خرید حقیقی = حجم خرید * سهم قیمت \ تعداد خریداران حقیقی

سرانه خرید حقیقی = ۱۱۶۸۴۰۰۰ * ۱۰۸۶۰ \ ۳۴۵ = ۳۶۷٫۷۹۲٫۰۰۰

سرانه خرید هر کد حقیقی در این مثال 367.792.000 ریال هست یعنی هر کد حقیقی به‌طور میانگین از این نماد 367.792.000 ریال خریداری کرده است. (تائید مورد دوم)

نسبت خریدار به فروشنده = میانگین خرید حجم حقیقی \ میانگین فروش حجم حقیقی

نسبت خریدار به فروشنده = ۱۱۶۸۴۰۰۰ \ ۴۱۳۲۰۰۰ = ۲٫۸۳

نسبت خریدار به فروشنده 83/2 است یعنی خریداران نزدیک به سه برابر قدرتمندتر از فروشندگان هستند. (تائید مورد سوم)

  1. حجم معاملات بالا باشد.

اگر سابقه معاملاتی نماد شفا را مشاهده کنیم درمی‌یابیم سهم در روزهای معاملاتی با حجم‌های تقریباً یکسانی معامله می‌شود در تاریخ 23 بهمن 1400 نماد شفا حدود 12 میلیون برگ سهم معامله‌شده است که در مقایسه با روزهای گذشته سهم 12 برابر میانگین حجم ماه خود معامله‌شده است. (تائید مورد چهارم)

برای بررسی این موضوع که این حجم در چه زمانی و به چه صورت ‌بین کدهای حقیقی و حقوقی جابه‌جاشده دو مرحله زیر را طی می‌کنیم:

  1. مراجعه به نمودار تکنیکال روزانه

در قسمت مشخص‌شده در تصویر ملاحظه می‌کنید در محدوده مشخص‌شده در تصویر بازه‌ی زمانی انجام کد به کد با استفاده از کندل های آبی حجمی تعیین می‌شود. سپس با مراجعه به ریز معاملات می‌توان از وقوع کد به کد و نحوه‌ی انجام آن اطمینان حاصل نمود.

برای دسترسی به ریز معاملات سهام موردنظر می‌توانید در سایت tsetmc در قسمت مشخص‌شده به ریز معاملات سهام نماد موردنظر خود دسترسی پیدا کنید.

در تصویر به‌صورت واضح مشاهده می‌نمایید که کد به کد در قسمت مشخص‌شده با حجم‌های مشکوک و مشخص در قیمت‌های مساوی و همچنین در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت انجام پذیرفته است.

همچنین اغلب کد به کدها در کف یا سقف قیمتی روزانه انجام می‌پذیرد زیرا با این روش همه‌ی بلوک کد به کد در یک قیمت مساوی (صف خرید یا صف فروش) انجام می‌پذیرد. این نوع کد به کد (حقوقی به حقیقی) اگر در سطوح حمایتی انجام پذیرد معمولاً نشانه‌ای برای ورود به سهم است و سیگنال مثبتی برای سهم محسوب می‌شود.

نمودار تکنیکالی شرکت سرمایه‌گذاری شفا در تایم فریم روزانه نماد در کف حمایتی خود کد به کد حقوقی به حقیقی انجام‌گرفته است. کندل سبز حجمی نیز گواه این مورد می‌باشد.

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ورود / ثبت‌نام کنید.