همه چیز درباره ی مجامع عمومی شرکت ها
۰۴ آبان ۱۴۰۰

در همه شرکت ها تصمیمات اصلی و مهم در جلساتی اتخاذ می شود که به عنوان مجمع از آن یاد می شود. سرمایه گذاران در بورس بایستی همواره با پیگیری اخبار مجامع شرکت ها از آخرین تصمیمات اتخاذ شده اطلاع کسب کنند. مجامع عمومی که مهم‌ترین و عالی‌ترین رکن شرکت است.

انواع مجامع شرکت ها

در همه شرکت ها تصمیمات اصلی و مهم در جلساتی اتخاذ می شود که به عنوان مجمع از آن یاد می شود. سرمایه گذاران در بورس بایستی همواره با پیگیری اخبار مجامع شرکت ها از آخرین تصمیمات اتخاذ شده اطلاع کسب کنند. مجامع عمومی که مهم‌ترین و عالی‌ترین رکن شرکت است، بنا به ماده 73 قانون تجارت به سه دسته تقسیم می شود که هر کدام به منظور خاصی تشکیل می شوند:

1-مجمع عمومی موسس

مجمع عمومی شرکت سهامی از اجتماع صاحبان سهام تشکیل می‌شود، تصویب اساسنامه و تعیین مدیران و بازرسان شرکت های سهامی از اولین اقداماتیست که برای تاسیس شرکت انجام می شود که در اولین گرد هم آیی صاحبان سهام یعنی در مجمع عمومی موسس انجام می گیرد. این مجمع تنها یک بار تشکیل می شود. مقررات مربوط به حضور عده لازم برای تشکیل مجمع عموم و آراء لازم جهت اتخاذ تصمیمات در اساسنامه معین می شود.

2-مجمع عمومی عادی:

هر ساله اعضای هیئت مدیره و سهامداران دور هم جمع می شوند تا هیئت مدیره گزارشی مبنی بر اینکه شرکت در سالی که گذشت چقدر سود داشته و چه عملکردی داشته را اعلام کند، به این اجتماعی که هر ساله برگزار می شود مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی سالیانه گفته می شود. بنابراین مجمع عمومی سالیانه یک بار در سال برگزار می شود که زمان آن در اساسنامه شرکت ذکر شده است و آن را مجمع عمومی عادی سالیانه می گویند، مهلت زمانی تشکیل مجمع عمومی سالانه حداکثر تا چهار ماه پس از پایان سال مالی شرکت است، سال مالی اکثر شرکت ها اسفند ماه می باشد و طبق قانون، زمان برگزاری مجمع عادی سالانه اکثر شرکت ها بین ماه های خرداد و تیرماه است.

بررسی عملکرد مالی شرکت، تصویب ترازنامه، تخصیص سود و زیان، انتخاب مدیران و بازرسان از جمله مواردیست که در این مجمع مورد بحث و تصمیم گیری قرار می گیرد و هر فردی که دارای سهام شرکت است قادر به حضور در این نوع مجمع می باشد. هر سهم در مجمع عمومی دارای یک رای است، به طور مثال اگر یکی از سهامداران دارای 10 سهم باشد، دارای 10 حق رای است. هر چند امکان دارد در برخی موارد قوانین خاصی در این زمینه اتخاذ شود، به طور مثال تعیین گردد سهامدارانی که کمتر از 15 سهم داشته باشند، حق رای ندارند. اگر نیاز باشد که بیش از یکبار در سال مجمع تشکیل شود در آگهی دعوت به مجمع نام آن به مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده تغییر می یابد، معمولا انتخاب هیئت مدیره به دلیل تغییر ترکیب سهامداران از دلایل تشکیل مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده است. تصمیمات اتخاذ شده در مجمع عمومی برای تصویب باید دارای نصف به علاوه یک از آرای حاضرین در جلسه را داشته باشد؛ بنابراین مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده همان مجمع عمومی عادیست که در زمانی غیر از وقت معین شده در اساسنامه تشکیل می شود، این نوع مجمع از حیث ماهیت، مجمع عمومی عادی است لذا از نظر شرایط، ضوابط، صلاحیت ها و قوانین مطابق مجمع عمومی عادی بوده و تنها از نظر زمان برگزاری با آن متفاوت است، مگر در مواردی که به موجب قانون تکلیف خاص برای آن مقرر شده باشد.

قوانین و مقررات حاکم بر بازار بورس

3-مجمع عمومی فوق العاده:

گاهی اوقات هیئت مدیره به خاطر دلایلی مثل افزایش سرمایه تغییر در سال مالی، تغییر در اساس نامه، انحلال شرکت یا موضوعات دیگر تصمیم می گیرد مجمع عمومی فوق العاده تشکیل دهد. جلسات مجامع عمومی فوق العاده زمانی رسمیت خواهد داشت که دارندگان بیش از نصف سهامی که حق رای دارند در جلسه حاضر باشند، اگر در دعوت اول حد نصاب فوق کامل نشود، جلسه بعدی با حضور یک سوم از دارندگان سهام رسمیت خواهد داشت، تصمیمات جلسه ی مجامع عمومی فوق العاده زمانی معتبر خواهد بود ک بتواند دو سوم آرا را کسب کند.

سود نقدی همه مجامع شرکتهای بورسی و فرابورسی در سال 1400

  • نکاتی در خصوص برگزاری مجامع:

• طبق دستورالعمل اجرایی توقف نماد شرکت های بورسی، نماد شرکت های بورسی حداکثر دو روز کاری قبل از تشکیل جلسه مجمع یا جلسه هیئت مدیره متوقف می شود، در زمان توقف نماد سهامداران تا بازگشایی دوباره نماد، قادر به خرید و فروش سهام آن شرکت نخواهد بود.

• اگر در مجمع تصمیم بر تقسیم سود نقدی گرفته شده باشد شرکت حداکثر تا 8 ماه پس از برگزاری مجمع فرصت دارد که این سود را بین سهامداران تقسیم کند و اگر فردی در زمان برگزاری مجمع دارای سهم آن شرکت باشد مشمول دریاف سود نقدی خواهد شد.

برای آشنایی بیشتر با شرکت های بورسی و مجامع عمومی از همین حالا با مشاوران بورس کست در ارتباط باشید.

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ورود / ثبت‌نام کنید.