سرمایه گذاری در بورس و انتخاب کارگزار
۱۳ شهریور ۱۴۰۰

در سرتاسر دنیا افراد به دنبال این هستند که در فعالیت‌های با بازدهی بالا سرمایه گذاری کنند، یکی از فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور ما سرمایه گذاری در بورس است که روز به ‌روز نقش پر رنگ ‌تری به خود می‌گیرد.

کارگزاران بوس

سرمایه گذاری در بورس و انتخاب کارگزار

سرمایه گذاران می توانند به دو روش مستقیم و غیر مستقیم در بورس فعالیت کنند، در روش غیر مستقیم یا با واسطه سرمایه گذار می بایست به یکی از شرکت های معتبر سبدگردانی مراجعه کرده یا از صندوق های سرمایه گذاری بهره ببرد؛ اما سرمایه گذارانی که روش مستقیم را انتخاب می کنند باید از طریق کارگزاران فعالیت خود را در بورس پیش بگیرند.

کارگزاری بورس یک شرکت حقوقی است که به نمایندگی از مشتریان اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار و کالا می کند، در واقع دستور خرید و فروش را مشتری می دهد و سفارشات را کارگزاری به هسته ی معاملات ارسال می کند. به عبارت دیگر کارگزار واسطه ی بین خریدار و فروشنده اوراق بهادار است که در ازای دریافت کارمزد به عنوان نماینده ی مشتری به معامله می پردازد.

تا به حال بیش از 100 شرکت کارگزاری در بورس به صورت رسمی تحت نظارت سازمان بورس فعالیت دارند که اسامی و مشخصات آن ها به سه روش قابل مشاهده است:

سایت سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش نهادهای تحت نظارت به نشانی www.SEO.ir

سایت کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به نشانی www.SEBA.ir

سامانه نهادهای مالی دارای مجوز تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار به نشانی CFI.CODAL.ir

در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار لیست به روز موارد ذیل به تفکیک قابل مشاهده و بررسی است:

-کارگزاران فعال،

-کارگزاران تعلیق شده،

-کارگزاران لغو شده،

-رتبه بندی کارگزاری ها،

-مجوزهای فعالیت شرکت های کارگزاری،

-قوانین و مقررات شرکت های کارگزاری و

-فراخوان صدور مجوز تاسیس شرکت کارگزاری

به دلیل بالا بودن تعداد کارگزاری ها و عدم وجود محدودیت در استفاده از کارگزاری ها توسط سرمایه گذاران، انتخاب کارگزاری در گام اول برای سرمایه گذار تازه وارد درجه اهمیت بالایی ندارد، اما می توان برای انتخاب یک کارگزار مناسب نکاتی را در نظر گرفت؛ مانند مجوز های مختلف و فعالیت در تمامی حوزه ها، باشگاه مشتریان، پشتیبانی، تحلیل، مشاوره، آموزش، سامانه معاملات برخط بهینه و سایر خدمات ارائه شده توسط کارگزاری.

همان طور که پیش تر هم اشاره شد، برای انجام معاملات علاوه بر انتخاب کارگزاری به کد بورسی نیاز هست که البته اگر سرمایه گذار در چند کارگزاری هم ثبت نام داشته باشد کد بورسی او یکسان و منحصر به فرد می باشد.

پس از دریافت کد بورسی و احراز هویت، انتخاب و ثبت نام در کارگزاری، نوبت یادگیری نحوه ارائه سفارشات در سامانه کارگزاری است که سرمایه گذاران به چهار روش می توانند سفارشات خود را از طریق کارگزاری به سیستم معاملات ارسال کرده یا اقدام به خرید و فروش سهام خود کنند:

• مراجعه حضوری به کارگزاری و پر کردن فرم های مربوطه به صورت کاملا دستی

• ارسال درخواست اینترنتی که با یک واسطه ی معامله گر، سفارشات به سیستم معاملات ارسال می گردد

• درخواست تلفنی یا استفاده از مرکز تماس کارگزاری

• خرید یا فروش مستقیم سهام توسط خود شخص از طریق سامانه معاملات آنلاین یا برخط

ریسک سرمایه گذاری در بورس از روش مستقیم بیشتر از روش غیر مستقیم بوده به همین دلیل بیشتر افراد ریسک پذیر تمایل به این نوع معاملات دارند. در میان انواع روش های ارسال سفارش در روش مستقیم، استفاده از معاملات آنلاین به این دلیل که هیچ واسطه ی فیزیکی بین سفارش دهنده و سامانه معاملات وجود ندارد، پر استفاده ترین نوع ارائه سفارش است؛ البته تمام مسئولیت این نوع معاملات نیز بر عهده ی خود سرمایه گذار می باشد.

در پایان ضروریست که یادآور شویم انجام معامله در بورس با هر روشی که صورت گیرد نیاز به مهارت داشته و بدون اطلاعات و دانش کافی نباید وارد بازار سرمایه شد. مشاوران بورس کست برای مشاوره و آموزش در زمینه های مختلف بازارهای مالی و همچنین انتخاب کارگزاری مناسب به صورت آنلاین با شما در ارتباط خواهند بود.

نظرات کاربران

فروغ فرزام
کارگزاران برتر از نظر سرعت و خدمات رو هم معرفی می کنید؟
۱۴۰۰-۰۷-۲۱ ۱۲:۰۱:۳۵
زینب عزیزخانی
متشکرم بسیار مفید بود
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۱۹:۱۶:۱۶

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ورود / ثبت‌نام کنید.